Trygg Læring | Barnehage
14093
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-14093,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-9.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Barnehage

Trygg Læring i barnehagen

Trygg Læring for barnehagen er et systemtiltak som omfatter barn, ansatte og foreldre, og skjer gjennom opplæring, trygghetsskapende aktiviteter og konflikthåndtering. Det innebærer et kontinuerlig arbeid med å styrke barnas og de voksnes sosiale kompetanse. Trygg Læring har verktøy som stimulerer utvikling av empati, samarbeidsferdigheter, evne til selvhevdelse, selvkontroll og ansvarlighet. Dette er i tråd med flere elementer som inngår i Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (2011), både hva angår verdier, kompetansemål og fagområder. Stikkord som kan knyttes til verdier (kapittel 1 i rammeplanen) er medvirkning (pkt. 1.5 i rammeplanen), likestilling og bevisstgjøring/refleksjon. I tilknytning til kompetansemål dreier det seg om å fremme sosial og språklig kompetanse (hhv pkt. 2.4 og 2.5 i rammeplanen), og av fagområder kan nevnes spesifikt fagområdene kommunikasjon, språk og tekst (pkt. 3.1 i rammeplanen) og etikk, religion og filosofi (pkt. 3.5 i rammeplanen).

Konfliktmegling

I tillegg til forebyggende arbeid, innebærer systemtiltaket opplæring i og bruk av konfliktmegling. Konfliktmegling kan brukes dersom relasjonene mellom barn eller mellom barn-voksen skades, og er et verktøy som kan bidra til å reparere relasjonen. Den forbyggende delen som innebærer trening i grunnleggende sosiale ferdigheter og nettverksbygging, er likevel den mest omfattende.

Dialogsirkler

Det viktigste verktøyet i Trygg læring for barnehage er bruk av dialogsirkler, der man sitter sammen og snakker om hvordan man har det, og hva man har behov for. Med barna tilpasses sirklene alder, og her bruker man også andre tilnærminger enn samtale, som for eksempel sangleker. Systemtiltaket er ikke ment som noe som primært kommer i tillegg til vanlige aktiviteter i barnehagen, men heller noe som langt på vei blir en implementert del av allerede eksisterende aktiviteter. Når det gjelder forebyggende arbeid, kan eksempelvis sirkler med barna kan brukes i vanlig samlingsstund, sirkler med ansatte kan brukes på ordinære personalmøter, og sirkler med foreldre kan legges til slutten av foreldremøtene.

Forankring i ledelsen

Den viktigste forutsetningen for at systemtiltaket skal fungere, er forankring i ledelsen. Fokuset videre er å se hvordan tenkningen og metoden kan tilpasses planene som allerede eksisterer i barnehagen. Trygg Læring for barnehagen er ikke et program som skal følges til punkt og prikke, men en tenkning og metode som brukes i barnehagens arbeid med å få et godt miljø, blant barn, ansatte og foreldre.